C55 – GP 1 i Skanör

20140421-091338.jpg

Säsongen för C55-gänget i Öresund är officiellt igång! I riktigt fina förhållanden – med hänsyn till datumet – seglades årets första tävling i Skanör förra helgen.

Upplägget var en träningsdag och en skarp dag där GP 1 avgjordes. Skanörs båtklubb stod som värd och erbjöd förutom sol och vårvärme, även en riktigt trevlig inramning i form av mat och dryck. En slutsats är att vikten av mjuka värden aldrig skall underskattas! Mår seglarna gott gör resten sig självt!

20140421-091259.jpg

Olof Lundqvist från SBK stod för träningen och drillade besättningarna i manövrar, startträning men också korta race. Ett initiativ som var mycket uppskattat av fleeten. Trots att vissa team redan seglat ett par tillfällen fanns det rost att gnugga bort för de flesta.

Tävlingsdagen
På söndagen seglades 5 race. Prognosen lovade frisk vind från väst och strömmen rann svagt mot syd varpå sjön blev ganska skvalpig ute vid toppmärket. Sailzones Niclas och Skanörsseglaren Oskar Johansson lyckades tämja förhållandena bäst och knep tre av fem möjliga spikar. Henrik Edman och Torgil Falck blev tvåa på samma poäng som Håkan Rydlöf och Christer Flygare. Sista seglingens placering avgjorde slutligen vilken valör respektive gäng skulle motta, dramatik!

Resultat

20140422-070628.jpg

Slutligen riktar seglarna ett stort tack till Olof och funktionärerna i Skanörs båtklubb som anordnade en tävling med mycket segling, kort väntan och i princip perfekta banor, tack!

Reflektioner – C55-båten och tävlingsformatet
Efter en helg med C55-gänget i Öresund kan Sailzone konstatera att deltagarna sysslar med segling i en form som är väldigt rolig och uppskattad, nämligen entyp i lättmeckade båtar! Men vad är det då som lockar VM, EM och SM-medaljörer? Det finns ju trots allt snabbare, sexigare och hetare båtar på marknaden? Sailzone tror att följande faktorer påverkar och motiverar:

• Besättningsstorleken. En besättning utgörs i normalfallet endast av två personer. Ett framgångsrecept om man är på jakt efter segling och minimalt med logistikövningar.

• Båten. En i grunden robust, trygg och lite underriggad skol/segelbåt ritad av Pelle Pettersson. Den rör på sig men lider lite i lättvind som en konsekvens av det moderata seglingsplanet. Är man van vid “grundläggande” trimningsfunktioner såsom häckstag och ledvagn till storen känner man sig kanske lite naken och bortkommen. Men samtidigt är utmaningen stor, hur håller man farten?

20140421-091200.jpg

• Trailerbar på riktigt. Slip kan användas för sjösättning och upptagning och båten får dras bakom de flesta bilar på vanlig körkortsbehörighet.

• Grundlayout i sittbrunnen. Bra och logisk, saker och ting sitter i princip där man förväntar sig finna dom. Somliga besättningar har flyttat skotlås för att optimera hanteringen på två personer men redan från start fungerar alltså det mesta bra.

• Utmaning. Att – som i undertecknads fall – segla spinnaker på 2 personer (inklusive rorsman) när man är bortskämd med 7-9 besättningsmän är en utmaning som heter duga. Efter första dagens träning rullade därför ett par 470-filmer från youtube för att lättare utkristallisera vem som bör göra vad ombord…

Sailzones slutsats är att båttypen spelar mindre roll så länge alla deltagare i princip har samma förutsättningar och här är C55-seglarna “spot on”!

Nedan följer bilder från tävlingsdagen. Samtliga foto: SBK

20140421-091117.jpg

20140421-091132.jpg

20140421-091217.jpg

20140421-091242.jpg

20140421-091320.jpg

20140421-091147.jpg
En av de engagerade funktionärerna tar en värmande kopp

Leave a Reply