Sailzone prövar M32 – Oj! 2

m32cup-matrisen-3

Strax efter M32-cirkusen avslutat sina race fick Sailzones representant Niclas möjligheten att segla med på Mattias Rahms M32. Vinden var byig och toppade kring 20 knop men vi kan ledigt konstatera att båtfarten var högre än så…

Det sägs att desto äldre man blir desto svårare blir det att skaffa sig nya unika upplevelser. För med åren tenderar vi bli mer luttrade och svårflörtade. Men idag var faktiskt en sådan dag när man blir omskakad och vilken dag det var! För att försöka ge upplevelsen rättvisa får ni läsare börja med att försöka visualisera er följande.

Tänk att ni sätter er i en vansinnigt byggd och rostig bergochdalbana där det inte finns något bälte. Istället får du försöka parera vagnens tvära kast genom att klösa dig fast i en tamp för att inte flyga av. Dessutom – på något underligt sätt – styrs denna bergochdalbana manuellt av en nyckfull tonåring som ibland ger full gas för att i nästa sekund låta vagnen rulla mjukt och fint. Och så håller det på. Samtidigt kan du som passagerare inte bara åka med och försöka slappna av, utan du måste själv bromsa, styra och luta dig för att hålla vagnen kvar på spåret. Hänger ni med vart vi vill komma? Dagens upplevelse var som att att kliva rakt ut ur komfortzonen och släppa kontrollen!

Ruskigt välmeriterad besättning
Vi fick segla i drygt 25 minuter och smaka på både halvvind, undanvind med gennaker och kryss i byig, stark vind – med full stor. Maffigt och kraftfullt på samma gång! För att ge lite puls åt det hela förklarade otroligt välmeriterade Johan Barne lugnt mellan alla justeringar med ledvagnen att dagar som dessa brukar de köra med dubbelrev. Jaha!

Trots känslan av professionellt lugn som Johan, rorsmannen Mattias Rahm och trimmern Fredrik Aurell ingav, kunde man tydligt känna av respekten de faktiskt har för M32:an. Framförallt märktes det när vi skulle svänga från halvvind till undanvind. Den manövern är minst sagt kritisk och tajmingen måste sitta perfekt. Kraschen som Emirates gjorde i förra veckan fanns nog i de flestas bakhuvuden… Manövern måste alltså utföras mellan vindbyarna när vinden är svag eller åtminstone jämn. Kanske inget konstigt tycker flerskrovsseglaren men skillnaden här är att storseglets kraft är så himla stor. Båten väger bara 500kg och seglet är enormt!

m32cup-matrisen-2

M32:ans karaktär
Detta är en potent båt som måste tämjas för att inte bita tillbaka. Det låter kanske som en paradox men för att segla med kontroll måste man satsa! Dessutom är den trots sitt enda segel på kryssen otroligt fysisk att segla. Sillamjölkar göre sig icke besvär och det med rätta! Sailzone fick höra att Fredrik har sysslat mycket med brottning och den styrkan behövs verkligen. I de vindförhållanden som var aktuella skotas storen av två personer och då är den dessutom lättare/bättre utväxlad än travaren som används flitigt och främst sköts av en person. Fysiskt är bara förnamnet och det var med stor respekt för såväl segelkunskaper som ren styrka på gubbarna ombord, vi slutligen lämnade båten tryggt förtöjd i Dockans moderna hamn.

Skäckblandad förtjusning?
För att ställa upplevelsen i proportion vill artikelförfattaren berättat att han seglat 60-fots trimaran i Nokia Oops Cup, gjort vansinniga krascher med kite, vindsurfat i 30knop osv. Dagens upplevelse var inte värre på något vis, men den var bra intensiv på sitt eget, helt unika sätt! Skräckblandad förtjusning är kanske de ord som sammanfattar intrycken bäst. Man har respekt men vill helt ändå segla M32:an mer!

Stort tack till Mattias Rahm, Johan Barne och Fredrik Aurell för att ni laddade på så hårt och lät oss dra i tamparna, tack! Dessutom grattis till totalvinsten här i Malmö.

Vi vill även rikta ett tack till Peter Gustafsson på www.blur.se som bjussar på bilderna, merci!

m32cup-matrisen-1

2 thoughts on “Sailzone prövar M32 – Oj!

  1. Pingback: M32 Cup | Rahm dominates M32 Cup in Malmö

  2. Pingback: M32 Cup i Malmö | BLUR

Leave a Reply